З інформації про реалізацію Стратегії розвитку Липовецької територіальної громади на період до 2030 року та виконання Плану заходів на 2021-2023 роки з реалізації Стратегії розвитку Липовецької територіальної громади на період до 2030 року за 2021-20
Аналізуючи в цілому виконання протягом 2021-2022 років завдань, визначених Стратегією розвитку Липовецької територіальної громади на період до 2030 року (надалі – Стратегія), можна говорити про відносно непоганий рівень реалізації цього процесу. Так із 68 завдань 44 або вже виконані, або якісно виконуються на постійній основі. Ще по 10 з них або ж виконані підготовчі роботи, або ж здійснене часткове виконання. Тобто 79,4 % визначених Стратегією завдань в більшій чи меншій мірі реалізовувалися у 2021-2022 роках в громаді.
Діаграма 1. Структура виконання завдань Стратегії розвитку Липовецької ТГ на період до 2030 року
Зазначений відсоток виконання завдань міг бути і вищим. Однак цьому завадила збройна агресія російської федерації та введення в дію на території України з лютого 2022 року воєнного стану. Це значно обмежило можливості щодо впровадження багатьох проєктів розвитку громади. В першу чергу, тих, що пов’язані з капітальними видатками та залученням коштів бюджетів вищих рівнів.
План заходів на 2021-2023 роки з реалізації Стратегії розвитку Липовецької територіальної громади на період до 2030 року (надалі – План заходів) передбачав виконання 56 технічних завдань за чотирма програмами. За підсумками 2021-2022 року повністю виконано 30 завдань (53,6 %), 14 завдань виконано частково, 12 не виконано. Зважаючи на те, що реалізація окремих технічних завдань розрахована на декілька років (в основному це стосується будівництва та реконструкції комунальних об’єктів), часткове виконання окремих технічних завдань відповідає розробленому Плану заходів. Таким чином загальний відсоток виконання технічних завдань протягом 2021-2022 років становить 78,6 %, що практично відповідає визначеним відсоткам щодо виконання завдань Стратегії.
Досить добре виконувалися на території громади завдання, направлені на досягнення стратегічної цілі 1 «Економічний добробут громади». Так спеціалістами виконавчого комітету міської ради забезпечено виконання таких заходів, як аудит ресурсів ТГ, розробка інвестиційного паспорту громади та пропозицій для потенційних інвесторів, реалізація інвестиційних проєктів, надання на конкурентних засадах земельних ділянок, надання бізнесу інформаційно-консультаційної допомоги та інше. Розпочата робота в напрямку формування туристичного продукту. Дещо в менших обсягах, ніж планувалося, виконано роботи з проведення нормативно-грошової оцінки землі та розробки містобудівної документації. Причиною цьому є у значній мірі дія воєнного стану. Із 9 технічних завдань програми Плану заходів, яка відповідає стратегічній цілі 1, за звітний період виконано повністю або частково 7 (77,8%).
Показником ефективності діяльності з поліпшення економічного добробуту громади стала реалізація у 2021-2022 р. інвестиційного проєкту з введення в дію магазину мережі «АТБ-маркет», в результаті якого було створено понад 30 робочих місць. Крім того у 2022 р. в громаді проведено підготовчі роботи з реалізації потенційного інвестиційного проєкту з розвитку тваринницької і переробної галузей та здійснення житлової і інфраструктурної забудови на базі сіл Пісочин та Іваньки. Наразі цей проєкт перебуває в КМУ на реєстрації як інвестиційний проєкт із значними інвестиціями.
Невиконаними виявилися завдання, пов’язані із створенням на базі с. Станція Липовець індустріального парку та розвитком кооперативного руху. Якщо виконання другого з цих завдань є потенційно можливим в подальшому і залежить, в значній мірі, від ініціативності жителів громади, то виконання першого завдання є досить проблематичним. Проведені аналіз та оцінка ситуації показали, що територія селища Липовець має ряд суттєвих інвестиційних переваг (місце розташування, можливість забезпечення трудовими ресурсами, електро-, газопостачання, залізнично-транспортне сполучення). Проте через обмежені можливості щодо виділення земельних ділянок та формування санітарних зон для виробничих підприємств, створення тут індустріального парку значно ускладнюється.
Багато за звітний період зроблено в Липовецькій громаді і в напрямку досягнення стратегічної цілі № 2 «Поліпшення умов проживання та привабливості території громади». Це стосується практично всіх пов’язаних з нею операційних цілей, які направлені на підвищення рівня надання різноманітних послуг на території громади – житлово-комунальних, адміністративних, освітніх, культурних, соціальних. По більшості з них є позитивні зрушення в кращу сторону. Поряд з цим потрібно більше уваги приділити виконанню окремих завдань та підвищити темп їх виконання. Це, зокрема, стосується будівництва нових мереж водопостачання, проведення капітального ремонту дорожнього покриття, будівництва мереж зовнішнього освітлення, придбання медичного обладнання та автотранспорту для потреб лікарень, поліпшення матеріально-технічного забезпечення ЦНАП, трансформації закладів культури в сучасні осередки культурного дозвілля та просвіти, відновлення пам’яток культури та ін.
Програма Плану заходів, яка відповідає стратегічній цілі 2, включає в себе найбільшу кількість технічних завдань – 36. З них виконано повністю або частково – 31 (86,1 %).
Слід зауважити, що в операційній цілі 2.8 «Якісні соціальні послуги» не відображено завдання, яке пов’язане з поліпшенням соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, шляхом придбання їм житла. На виконання цього завдання у 2022 р. за рахунок коштів державної субвенції було придбане житло дитині-сироті, що проживає в громаді. Відповідно Стратегія потребує невеликого коригування щодо цього.
Також ефективно здійснюється в Липовецькій громаді діяльність, пов’язана із досягненням стратегічної цілі 3. «Поліпшення рівня взаємодії на місцевому рівні та з іншими громадами». Протягом 2021-2022 років в громаді активно діяли громадські організації та об’єднання, які часто спільно з органами влади успішно здійснювали волонтерську діяльність, проводили культурні та спортивні заходи, поліпшували благоустрій, проводили ремонти комунальних закладів та інше. У 2022 році значно посилилася співпраця міської ради та громадських організацій із різноманітними всеукраїнськими, закордонними установами та об’єднаннями. Переважно це стосувалося організації доставки та розподілу гуманітарних вантажів та благодійної допомоги. Із 4 технічних завдань програми, що відповідає стратегічній цілі 3, виконано 2. Інших 2 завдання – невиконані.
Серед невиконаних завдань цієї стратегічної цілі – створення креативного простору, як платформи для розвитку громадських об’єднань. Враховуючи сьогоднішню ситуацію в державі, його виконання швидше за все доведеться відкласти на подальші періоди часу. Адже це потребує порівняно значних фінансових ресурсів, які на сьогодні складно виділити як з місцевого, так і з бюджетів вищих рівнів.
Два завдання операційної цілі 3.1. «Підвищення рівня участі жителів громади в її житті» - проведення конкурсу мікрогрантів та запровадження в громаді бюджету участі є досить близькими за своєю сутністю та метою. Відповідно доцільним буде виконання одного із них. Більш поширеною та популярною формою є саме бюджети участі громад.
Найнижчий відсоток виконання завдань спостерігається по стратегічній цілі 4. «Безпечна громада». Це пов’язано з тим, що велика частина завдань цієї цілі потребує значних капіталовкладень. Такими завданнями є реконструкція очисних споруд, розробка схем санітарної очистки населених пунктів, будівництво мережі централізованого водовідведення, придбання та запуск мобільної лінії із сортування сміття, створення центру захисту тварин і т. д. Виконання зазначених завдань та досягнення відповідних операційних цілей з урахуванням сьогоднішньої ситуації буде можливим швидше за все в довгостроковій перспективі. Із 7 технічних завдань відповідної програми Плану заходів протягом 2021-2022 років виконано 4 (57,1 %).
У виконанні одного із завдань стратегічної цілі 4 – створення «гарячої лінії» для повідомлень про факти екологічного забруднення навколишнього середовища – наразі немає особливої потреби, оскільки в громаді таких випадків дуже небагато. В основному вони пов’язані з діяльністю підприємства з виробництва концентрованих соків, відповідна діяльність якого відстежується виконавчими органами міської ради.
У 2022 році виникла нагальна потреба щодо включення до операційної цілі 4.1. «Поліпшення рівня безпеки в громаді» пріоритетів, направлених на виконання визначених законодавством завдань в галузях оборони та мобілізаційної підготовки, правопорядку, захисту населення і територій громади від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру. Ще одним завданням, яке потребує включення до цієї цілі, є запобігання дитячій бездоглядності та безпритульності на території громади.