Рішення сесії міської ради №2043 «Про звіт про діяльність Комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Липовецької міської ради Вінницького району Вінницької області у 2023-2024 навчальному році»
Властивість | Значення |
---|---|
Скликання: | 8 скликання |
Сесія: | 74 сесія |
Тип документу: | Рішення сесії міської ради |
Дата прийняття: | 22.10.2024 |
Дата оприлюднення: | 24.10.2024 |
Номер документу: | 2043 |
Назва документу: | Про звіт про діяльність Комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Липовецької міської ради Вінницького району Вінницької області у 2023-2024 навчальному році |
Прикріплені файли: |
ЛИПОВЕЦЬКА МІСЬКА РАДА
ВІННИЦЬКОГО РАЙОНУ ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ № 2043
22 жовтня 2024 року |
м. Липовець |
74 сесія 8 скликання |
Про звіт про діяльність Комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Липовецької міської ради Вінницького району Вінницької області у 2023-2024 навчальному році
Відповідно до Закону України «Про освіту», на виконання вимог постанов Кабінету Міністрів України від 12 липня 2017 року № 545 «Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр», від 21 липня 2021 року № 765 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами» (зі змінами), від 30 серпня 2022 року № 979 «Про внесення змін до Положення про інклюзивно-ресурсний центр», листа Міністерства освіти і науки від 28 березня 2022 року № 1/3710-22 «Про роботу інклюзивно-ресурсних центрів на організацію освітнього процесу для осіб з особливими освітніми потребами у період воєнного стану», Статуту Комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Липовецької міської ради Вінницького району Вінницької області, враховуючи висновок постійної комісії міської ради з гуманітарних питань, керуючись пунктом 11 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», міська рада ВИРІШИЛА:
1. Звіт директора Комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Липовецької міської ради Вінницького району Вінницької області ЩЕРБАНЮК Лариси про діяльність Комунальної установи за 2023-2024 навчальний рік взяти до відома (додається).
2. Діяльність Комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Липовецької міської ради Вінницького району Вінницької області визнати задовільною.
3. Рекомендувати директору Комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Липовецької міської ради Вінницького району Вінницької області ЩЕРБАНЮК Ларисі відповідно до вимог чинного законодавства:
1) сприяти охопленню дітей з особливими освітніми потребами в закладах дошкільної освіти;
2) продовжити тісну співпрацю із закладами освіти щодо проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини;
3) підвищувати знання батьків щодо «раннього втручання» у розвиток та виховання дітей.
4. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію міської ради з гуманітарних питань (голова комісії Віктор ДОРОШЕНКО).
Міський голова |
Віктор БИЧКОВ |
|
Додаток до рішення 74 сесії міської ради 8 скликання 22 жовтня 2024 року № 2043
|
Звіт про діяльність Комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Липовецької міської ради Вінницького району Вінницької області у 2023-2024 навчальному році
У своїй роботі Комунальна установа «Інклюзивно-ресурсний центр» Липовецької міської ради Вінницького району Вінницької області (далі – ІРЦ) керується Конвенцією ООН про права осіб з інвалідністю, Конституцією України, Законами України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», «Про дошкільну освіту», постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр», іншими нормативно-правовими актами та Статутом установи.
ІРЦ провадить діяльність з урахуванням таких принципів, як повага та сприйняття індивідуальних особливостей дітей, дотримання найкращих інтересів дитини, недопущення дискримінації та порушення прав дитини, конфіденційність, доступність освітніх послуг з раннього віку, міжвідомча співпраця.
ІРЦ є установою, метою, якого є забезпечення права осіб з особливими освітніми потребами на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти, в тому числі у закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої освіти та інших закладах освіти, які забезпечують здобуття освіти, шляхом проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку особи та забезпечення їх системного кваліфікованого супроводу.
ІРЦ в умовах війни в Україні продовжує забезпечувати доступ дітей з особливими освітніми потребами до якісної освіти, допомагаючи їм розвиватися та реалізовувати свій потенціал.
1. Кадрове забезпечення
Діяльність ІРЦ забезпечують педагогічні працівники: директор та фахівці центру – практичний психолог, вчитель-логопед, вчитель-реабілітолог, вчитель-дефектолог (олігофренопедагог). Усі працівники мають повну вищу освіту не нижче рівня «магістр», стаж роботи за фахом від 5 до 25 років, пройшли атестацію відповідно до встановлених законодавством термінів.
Тривалість робочого тижня педагогічних працівників ІРЦ становить 36 годин, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21 липня 2021 року № 765 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами» (зі змінами).
ІРЦ знаходиться за адресою місто Липовець вулиця Героїв Майдану 22. Загальна площа приміщення ІРЦ становить 160 м. кв. Приміщення ІРЦ пристосовані для дітей з особливими освітніми потребами відповідно до вимог законодавства.
В ІРЦ створено належні умови для роботи. Для цього облаштовано просторі, сучасні кабінети, які забезпечені якісним освітленням та оснащені необхідним обладнанням. Кабінети облаштовані згідно вимог. Наявне обладнання для лікувальної фізкультури, корекційно-розвиткових занять, дидактичний матеріал. Кабінети функціонують і постійно оновлюються.
2. Зміст та організація діяльності установи освіти в умовах воєнного стану
В зв’язку з продовженням воєнного стану в державі діяльність ІРЦ планувалась та забезпечувалась з урахуванням безпекової ситуації в територіальній громаді. Також, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2022 року № 979 «Про внесення змін до Положення про інклюзивно-ресурсний центр» працівниками ІРЦ виконувались додаткові завдання, зокрема:
проведення комплексної оцінки та здійснення системного кваліфікаційного супроводу осіб з особливими освітніми потребами, які були вимушені змінити своє місце проживання (перебування);
надання додаткових психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг особам, які зараховані в інклюзивні групи (класи), та не отримували цих послуг за місцем навчання та /або які навчалися дистанційно і не отримували таких послуг внаслідок особливостей психофізичного розвитку;
надання інформації батькам (іншим законним представникам) особи з особливими освітніми потребами, які переїхали на тимчасове місце проживання в межах України, про заклади освіти, в яких можна продовжити здобуття освіти та можливість отримання психологічної, соціальної та іншої допомоги;
консультування щодо надання підтримки в освітньому процесі для дітей, які зазнали психологічної травми;
психологічна підтримка дітей з особливими освітніми потребами та членів їхніх родин.
3. Експертно-діагностична діяльність
За статистичними даними, станом на 01 січня 2024р. на території обслуговування ІРЦ перебуло 2785 дітей від 2 до 18 років. З них: дошкільного віку – 663 дитини, шкільного – 2122 дитини.
У звітному періоді фахівцями ІРЦ здійснено 60 комплексних психолого-педагогічних оцінок дітей, батьки яких звернулися до центру із заявами, з них 7 внутрішньо переміщених осіб. За віковим розмежуванням обстежено: 21 дитину дошкільного віку та 39 – шкільного. Із числа обстежених дітей – 43 мають особливі освітні потреби, 17 без особливих освітніх потреб. Батькам та особам, які їх замінюють розроблено та надано рекомендації щодо освітньої програми, надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг відповідно до потенційних можливостей кожної особи.
Усі висновки про комплексну оцінку сформовано в системі автоматизації роботи ІРЦ «Україна. Інклюзія».
4. Взаємодія з закладами освіти
Надання освітніх послуг дітям із особливими освітніми потребами здійснюється у 6 закладах освіти громади. Створено 1 інклюзивну групу, в якій здобуває освіту 1 дитина та 15 інклюзивних класів, в яких навчаються 19 учнів. Особистісно-орієнтовний підхід до навчання осіб з особливими освітніми потребами забезпечують 1 асистент вихователя, 15 асистентів вчителів та 1 асистент дитини. В порівнянні з минулим роком кількість здобувачів освіти, які навчаються інклюзивно збільшилась на 2 особи.
Навчальні заклади, в яких діти навчаються на інклюзивній формі навчання:
Липовецький ліцей № 1 ім. В. Липківського Липовецької міської ради Вінницької області (2 учні);
Липовецький ліцей № 2 Липовецької міської ради Вінницької області (7 учнів);
Липовецький ліцей № 3 Липовецької міської ради Вінницької області (1 учениця);
Білозерівський ліцей Липовецької міської ради Вінницької області (1 учениця);
Росошанський ліцей Липовецької міської ради Вінницької області (8 учнів).
Липовецький заклад дошкільної освіти № 2 Липовецької міської ради (1вихованець).
Показник охоплення дітей інклюзивним навчанням у Липовецькій територіальній громаді має зростаючу динаміку.
Робота ІРЦ проводилась у постійній взаємодії з закладами освіти. ІРЦ здійснюється забезпечення психолого-педагогічного супроводу дітей на інклюзивному навчанні: проведення первинної та повторної комплексних оцінок розвитку; участь у розробленні індивідуальних програм розвитку; консультування батьків/іншихпредставників дітей з ООП; методична підтримка педагогічних працівників; корекційно-розвиткова підтримка; спостереження з метою коригування психолого-педагогічного впливу тощо. Надзвичайно актуальним є питання фахової компетентності педагогічних працівників та обізнаності батьків у навчанні та вихованні дітей з ООП.
5. Надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг
Фахівцями ІРЦ проводилися індивідуальні корекційно-розвиткові заняття із дітьми. Дані послуги надавалися дітям, які навчаються в інклюзивних класах, інклюзивних дошкільних групах, а також дітям, які потребують логопедичної допомоги та допомоги психолога і перебувають на обліку в ІРЦ. Протягом 2023-2024 навчального року такі послуги отримали 36 дітей (з них – 19 дітей дошкільного віку, і 17 дітей шкільного віку). Фахівцями проведено 1637 корекційних занять.
Корекційно-розвиткові заняття спрямовувалися на розвиток когнітивної, емоційно-вольової сфери, мовленнєвого та фізичного розвитку, соціальну адаптацію. Як показує досвід роботи, діти, яким вчасно була надана психолого-педагогічна допомога у дошкільному віці (з 3 років), зараз успішно продовжують навчання у закладах загальної середньої освіти. Проблемою є те, що батьки (опікуни) дітей із запізненням звертаються до ІРЦ, переважно у віці 5-6 років. Дуже важливим при проведенні корекційно-розвиткових занять є «раннє втручання».
Послуга раннього втручання є надзвичайно актуальною оскільки передбачає раннє виявлення проблем здоров'я дитини, вчасне і оперативне надання допомоги дитині та її сім'ї, що безпосередньо впливає на зниження інвалідизації дитини в майбутньому. Завдання раннього втручання в системі роботи ІРЦ – це підвищення можливостей батьків розвивати та виховувати свою дитину, допомога родині та кожному з батьків знаходити й створювати власні ресурси, щоб справлятися з потребами дитини.
6. Консультативна допомога
Важливим аспектом діяльності ІРЦ є надання консультативно-психологічної допомоги батькам дітей з особливими освітніми потребами та педагогічним працівникам. З цією метою проводяться індивідуальні консультації, майстер-класи та практичні заняття, консультування батьків або законних представників дітей з особливими освітніми потребами стосовно мережі закладів освіти та зарахування до них. Директором та фахівцями ІРЦ надано 402 консультації, з них – 32 педагогічним працівникам, 370 батькам та іншим особам. Тематика консультацій у більшості випадків стосувалася особливостей розвитку дитини відповідно до виду порушення, результатів комплексного обстеження когнітивної та емоційно-вольової сфер, мовленнєвого та фізичного розвитку. Педагогічні працівники переважно потребували консультацій щодо порядку організації інклюзивного навчання в освітніх закладах, складання індивідуальної програми розвитку дитини та розподілу корекційно-розвиткових занять.
7. Психолого-педагогічний супровід
З метою надання якісної підтримки в освітньому процесі дітям з особливими освітніми потребами, батькам та педагогічним працівникам до команд психолого-педагогічного супроводу закладів освіти залучені фахівці ІРЦ. Протягом року вони брали участь у засіданнях команд психолого-педагогічного супроводу, надали консультативну допомогу з питань організації інклюзивного навчання, відповідно до визначених освітніх потреб дітей, брали участь у підготовці індивідуальної програми розвитку, надали учасникам команд супроводу методичну та просвітницьку допомогу щодо особливостей організації освітнього середовища.
8. Методична підтримка інклюзивного навчання та інформаційно-просвітницька діяльність
Організація інформаційно-просвітницької діяльності здійснюється шляхом проведення конференцій, семінарів, тренінгів та майстер-класів. Згідно з планом роботи ІРЦ у 2023-2024 навчальному році проведено та взято участь у таких заходах:
21.09.2023 року – інтерактивний подіум:
Майстер-клас «Coffee-Art»;
Майстер-клас «Відкриваємо дитині чудовий світ картини»;
Майстер-клас «Якщо дитина діє та грається, їй навчання усміхається».
10.11.2023 року круглий стіл «Лайфхаки від ІРЦ».
07.12.2023 року флешмоб «День української хустки».
14.12.2023 року свято «Різдвяне диво».
28.12.2023 року круглий стіл на тему: «Роль асистента вчителя в організації навчально-виховного процесу у класі з інклюзивним навчанням».
22.01.2024 року акція до дня Соборності України.
12.03.2024року – семінар-практикум: «Вчитель та асистент: професійне співробітництво».
21.03.2024 року акція до Всесвітнього дня дітей із синдромом Дауна;
02.04.2024 року фото челендж в підтримку до дня поширення інформації про Аутизм.
05.05.2024 року майстер-клас до Великодня.
12.05.2024 року акція до дня Матері.
30.05.2024 року свято до дня Захисту дітей.
Свою діяльність ІРЦ відображає на сторінці у Facebook Комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Липовецької міської ради Вінницького району Вінницької області.
9. Співпраця з органами місцевого самоврядування
Цей напрям роботи реалізується шляхом взаємодії з місцевими органами виконавчої влади, закладами освіти, закладами охорони здоров'я, закладами (установами) соціального захисту населення, службою у справах дітей, громадськими організаціями, щодо надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дітям з особливими освітніми потребами починаючи з раннього віку в разі потреби із залученням відповідних спеціалістів. Ця робота проводиться шляхом переговорів, консультацій із представниками вищезазначених структур.
Ефективною є співпраця ІРЦ із Службою у справах дітей Липовецької міської ради Вінницького району Вінницької області з питань забезпечення прав дітей з числа вразливих категорій населення. Директор ІРЦ є постійним членом комісія з питань захисту прав дитини Липовецької міської ради.
10. Професійна підготовка та самоосвіта
Значна увага приділяється підвищенню професійного рівня фахівців ІРЦ. У 2023-2024 навчальному році, з метою самоосвіти фахівці та директор ІРЦ стали учасниками багатьох онлайн-семінарів, вебінарів, конференцій та отримали відповідні сертифікати.
Безперервне професійне вдосконалення забезпечує своєчасну, якісну та кваліфіковану допомогу дітям з особливими освітніми потребами, батькам, педагогічним працівникам і є пріоритетними та першочерговими завданнями ІРЦ.
11. Зміцнення матеріально-технічної бази
Джерелами фінансування ІРЦ у 2023-2024 навчальному році були:
кошти освітньої субвенції – 1621595,15 грн. з якої здійснюється виплата заробітної плати фахівцям ІРЦ – 1375872,31 грн, нарахування на оплату праці – 245722,87 грн;
кошти місцевого бюджету – 86375,42 грн з них:
на придбання товарів – 14592,10 грн;
оплата послуг (крім комунальних) – 18885,30 грн;
електроенергія – 2522,17 грн;
природний газ – 50375,85 грн.
Середньомісячна заробітна плата за 2023-2024 навчальний рік складає:
для педагогічних працівників – 22931,21 грн;
для техперсоналу – 12563,81 грн.
12. Пріоритетні завдання на 2024-2025 навчальний рік
Враховуючи викладене вище, ІРЦ визначено пріоритетні завдання на 2024-2025 навчальний рік:
запобігання емоційному вигоранню працівників ІРЦ та учасників освітнього процесу, задіяних в організації інклюзивного навчання;
вдосконалення професійної компетентності педагогів щодо роботи з дітьми з особливими освітніми потребами;
психолого-педагогічний супровід батьків дітей з особливими освітніми потребами;
робота з адміністраціями закладів освіти щодо вчасної та якісної підготовки умов до впровадження інклюзивного навчання.
На закінчення, дозвольте подякувати всім, хто причетний до спільної діяльності нашого ІРЦ, хто не байдуже ставиться до проблем та викликів інклюзивної освіти та розуміє важливість та своєчасність корекційної допомоги дітям з ООП.
Секретар міської ради |
Олеся НАЗАРЕНКО |